miercuri, 19 ianuarie 2011

The romanian tomahawk

Mi-a povestit mai demult cineva o intamplare amuzanta de la o ora de engleza. Detaliile nu mai le retin, dar poanta e draguta. Profesorul discuta despre literatura romana si il intreaba pe un elev care ar fi traducerea in engleza a titlului romanului sadovian Baltagul? Dupa ce sa sta un pic pe ganduri, raspunde fara ezitare: The romanian tomahawk!
Oricum, revenind la acest roman de baza al literaturii romanesti all-time, as dori sa mentionez in trecere existenta unui curent...anti-baltagian. Adeptii acestei teorii refuza sa intrevada temele majore care exista in carte, personajele complexe, motivatiile, introspectia si spiritul de detectiv al personajului principal Viitoria Lipan.
Eu am gasit romanul in momentul lecturarii sale, o carte valoroasa, cu o proza scurta dar cuprinzatoare, descrierile fiind reduse la minim, doar pentru a oferi o idee cititorului despre locatia personajelor. Neintrevazand alte probleme, eu consider, in umila mea parere,acest roman merita sa intre in ceea ce eu vad ca Marea Trilogie Taraneasca: Ion-Baltagul-Morometii.

Un comentariu: