miercuri, 22 decembrie 2010

Narnia: Leul, Mosul si copiii


Cu mult timp in urma am incercat sa scriu un post cu titlul (ce mie mi se parea chiar genial ''Alice in tara Fundatiei), in care as fi incercat sa prezint faptul ca dupa momentul in care citesti carti de o anumita incarcatura intelectuala, nu te mai poti intoarce la carti mai simplute cu aceeasi..minte. (Adica pe scurt, nu mai pui botu' asa de usor la toate chestiile prezentate de autori) Si totusi, ieri si azi mi s-or dus cateva caramizi din zidul argumentarii mele. M-am dat pe fantasy, si anume planuiam sa-i citesc pe cei doi Mari, si anume Tolkien si Lewis. Am toata Trilogia de la Adevarul (si ma laud), dar nu am gasit cu cale sa deschid Fratia. Asa ca mi-am luat de la biblioteca ''trilogia'' Narnia, adeca volumele transpuse pe marele ecran. (pfiu, era sa iasa altfel). Si am citit primul (Lion, witch, wardrobe). Prima concluzie? Imi disparea cartea din mana. Am uitat sa mentionez faptul ca volumele sunt extrem, extrem, extrem de scurte (ca Asimov in vremile bune) dar sunt foarte line. Nu trebuie multa implicare intelectuala, nu sunt chestii greu de inteles...sunt carti de copii. Dar e tare! Mi-a placut. Principala mea problema a fost ca am citit filmul. Cu alte cuvinte, pe masura ce citeam, vedeam actiunea asa cum era in film. Si din pacate, pot spune ca filmul e un pic mai complex, si sunt adaugate anumite scene care ar putea oricand intra in carte fara stres. Actiunea e alerta, te pierzi in lumea lui Lewis, si fugi alaturi de Aslan sau dardai in frigul indus de Vrajitoarea Alba.
La intrebarea e Narnia o alegorie crestina, se poate spune un DA sigur. Tradarea lui Edmund (Pevensie nr. 3), care este iertata doar prin jertfa lui Aslan, in timpul unei procesiuni sinistre in care el este umilit evoca foarte clar jertfa lui Iisus. Bineinteles, Aslan este simbolul lui Iisus, cunoscut si ca Leul din Iuda. Ah, si mare e o chestie pe care nu am inteles-o. Ce cauta Mos Craciun, in Narnia? Serios acum, inteleg faptul ca joaca rolul personajului de basm care ofera cadouri fermecate, dar...Mosu'. Asta sigur i-o spus-o Tolkien. Glumesc... Mi-a placut si sper ca si restul vor fi tot la fel de captivante.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu