joi, 23 septembrie 2010

Respect

Turismul e o placere de-a mea. Adica o invartire placuta prin tara in cautarea de obiective istorice pe care sa le vizitez si pozez. Toate bune si frumoase, nu-i asa? Nu.
In tara asta exista mai multe probleme la care nu ma voi adresa acum pentru ca nu e cazul. Una singura este pregnanta si prezenta (mai degraba absenta) in toate nivelurile si anume respectul, mai exact lipsa de respect. Fata de tot. Acest lucru se vede la tot pasul, de la mazgalelile facute peste tot, la distrugerea bunurilor publice care nu fac nimic rau (in mod special cosurile de gunoi; nu inteleg de ce sunt asa vanate) ci sunt puse pentru mentinerea unei anumite ordini si curatenii in spatiul public.
Acum ca sa intru cu adevarat in tema acestui post si anume respectul fata de vestigiile istorice ale trecutului. Am calatorit si io destul prin tara asta si am ajuns si prin zone in care se afla anumite cladiri cu o importanta istorica rasunatoare. Un exemplu recent este Sarmizegetusa romana.
Fosta capitala a provinciei romane create de Traian in anul 106, a reprezentat centrul stapanirii straine si are un rol special in istoria noastra. Nu pot decat sa laud faptul ca cetatea este conservata extrem de bine si ca este inclusa in circuitul turistic putand fi vizitata oricand. (si cei ce merg, atunci cand isi iau biletul sa cumpere si ghidul in care apar reconstituiri 3D ale vechiului oras). Dar am vazut si lucruri la care nu m-am asteptat.
De exemplu, in interiorul horreumului (depozit de hrana) si nu numai am vazut urme ale unor focuri aprinse in interiorul monumentului. De asemenea mi se pare ciudat ca fanul sa fie strans chiar in apropierea constructiilor. O alta chestie care m-a deranjat este faptul ca pe latura de nord, in zona Templului Mare, zona nu este imprejmuita deloc, drumul comunal trecand foarte aproape de anticele constructii.
Aceste lucruri m-au dezamagit si m-au pus pe ganduri. Daca acest sit care e cunoscut si vizitat intensiv e tratat in acest fel, atunci ce sa mai spunem de acele locuri unde se afla monumente istorice dar care nu sunt cunoscute de mare majoritate ci doar de amatorii de istorie? Am vazut cu ochii mei si sper sa nu vina momentul in care singura metoda prin care sa vedem un anumit vestigiu istoric e printr-un album de arta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu